چه نوع میکروفونی نیاز دارم؟ آشنایی با انواع میکروفون و کاربرد آنها - گیمینگ یار
پشتیبانی آنلاین

✅قیمت کلیه محصولات بروز میباشد.

انواع میکروفون

چه نوع میکروفونی نیاز دارم؟ آشنایی با انواع میکروفون و کاربرد آنها

در این مقاله به بررسی و معرفی انواع میکروفون میپردازیم که با کاربرد انواع آنها آشنا شویم تا متوجه شویم چه نوع میکروفونی مورد نیاز ما است؟ میکروفون‌ها دستگاه‌های الکترونیکی هستند که برای ضبط و انتقال امواج صدا به دستگاه‌های ضبط یا پخش صدا ساخته می‌شوند. امواج صدا از طریق دیافراگم میکروفن دریافت و منتقل می‌شوند. در این بین امواج به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند و پس از آن به دستگاه ضبط (معمولا از طریق میکسر) یا پخش صدا (اسپیکر) منتقل می‌شوند.

در کل چند مدل میکروفون داریم؟

سه نوع اصلی میکروفن وجود دارد که هر یک از آنها از روش متفاوتی برای تبدیل صدا به سیگنال الکتریکی استفاده میکنند:

میکروفون کاندنسر

میکروفون کاندنسر (Condenser Microphone): این مدل از میکروفن‌ها امواج صوتی را از طریق دیافراگم دریافت نموده و سپس به واسطه تغییرات مقاومت کپسول درون میکروفن، آنها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. این مدل از میکروفن‌ها، از بهترین گزینه‌ها برای بهره گیری به منظور ضبط نریشن (داستانسرایی یا گویندگی) و صداگذاری روی فیلم‌ها می‌باشند.

میکروفون کاندنسر

به طور کلی، میکروفون‌های کاندنسر برای ضبط صداهای با کیفیت بالا در محیط‌های کنترل شده مانند استودیوهای ضبط نریشن و موسیقی مناسب هستند. اما باید توجه داشت که این میکروفون‌ها به دلیل حساسیت بالای خود، برای استفاده در محیط‌های پر سر و صدا یا برای ضبط صدای سازهایی با فشار صدای بالا مانند درام‌ها مناسب نیستند.

میکروفون داینامیک

میکروفون داینامیک (Dynamic Microphone): در این نوع از انواع میکروفن‌ها، با بهره‌گیری از فشار هوا و از طریق سیم پیچ درون میدان مغاطیسی، امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. این مدل از میکروفن‌ها برای استفاده در محیط‌هایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر فشار صدا دارند، مناسب هستند. مثلا در کنسرت‌ها و برنامه‌های زنده.

میکروفون داینامیک

میکروفون‌های داینامیک برای استفاده‌های زیادی به کار می‌روند و کیفیت خوبی را نیز ارائه می‌دهند. این میکروفون‌ها برای استفاده در شرایط سخت تری کار می‌کنند. از طرفی، میکروفون‌های داینامیک اجزای آنها قابل جابه‌جایی است و نیازی به آمپلی فایر داخلی، باتری یا منبع تغذیه خارجی ندارند.

میکروفون ریبون

میکروفون ریبون (Ribbon Microphone): این نوع از میکروفن‌ها با استفاده از یک نوار متالیک بسیار نازک که در میان دو قطب مغناطیسی قرار دارد، امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. این مدل از میکروفن‌ها برای ضبط صداهایی با کیفیت بالا و در محیط‌های کنترل شده مانند استودیوهای ضبط موسیقی مناسب هستند.

میکروفون ریبون

میکروفن ریبون نسبت به میکروفن‌های کاندنسر از حساسیت بسیار بالایی در ضبط صدا برخوردار است. این مدل در سال ۱۹۲۰ میلادی وارد استودیو و صحنه‌های موسیقی شد و در آن زمان صدای کاملاً جذاب و منحصر به فرد داشت. این میکروفن‌ها به خاطر داشتن صدای گرم و طبیعی، در ضبط صدای سازهای موسیقی مانند گیتار الکتریک و صدای خواننده محبوبیت زیادی دارند. اما باید توجه داشت که این میکروفن‌ها بسیار حساس هستند و نیاز به مراقبت دارند، زیرا نوار ریبون آنها ممکن است به راحتی خراب شود.

میکروفون‌ شاتگان

میکروفن‌های شاتگان (Shotgun Microphones):‌ میکروفون‌های شاتگان از جمله میکروفون‌های جهت‌دار یا Directional هستند. میکروفون‌های شاتگان صدا را فقط از روبرو دریافت می‌کنند و نسبت به صدا‌های جانبی بی تفاوت هستند. از جمله کاربرد این میکروفن‌ها برای ضبط صحبت، مکالمه و دیالوگ، سخنرانی و ضبط صدای حیوانات و پرندگان در طبیعت است.

میکروفن‌های شاتگان

میکروفون‌ های شاتگان لوله‌ های باریک و طولانی با شیار‌ هایی هستند که در امتداد هر طرف به طور مساوی فاصله دارند و یک کپسول در نزدیکی انتهای عقب قرار دارند. این میکروفون‌ها صدا را فقط از یک جهت دریافت می‌کنند و این ویژگی قابلیتی به میکروفون می‌دهد تا از ورود انواع صداهای دیگر در حین صدابرداری جلوگیری کند.

میکروفون‌ یقه‌ای

میکروفن‌های یقه‌ای (Lavalier Microphones): میکروفون‌های یقه‌ای یا لاوالیر، نوعی میکروفون کوچک هستند که مستقیماً به بدن یا لباس فرد متصل می‌شوند. این میکروفون‌ها در دو دسته اصلی سیمی و بی‌سیم عرضه می‌شوند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم سبک باشند و هم کاربری آسانی داشته باشند.

میکروفون‌ یقه‌ای

میکروفون‌های یقه‌ای برای ضبط صدا در محیط‌هایی که نیاز به حرکت زیاد و دست آزاد است، مانند سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌برداری‌ها استفاده می‌شوند. این میکروفون‌ها به دلیل اینکه نزدیک به منبع صدا قرار دارند، کیفیت صدای بالایی دارند و توانایی خوبی در جلوگیری از ورود صداهای مزاحم دارند.

آشنایی با انواع میکروفون

هر یک از این میکروفن‌ها کاربردهای خاص خود را دارند و بسته به نیاز و کاربرد مورد نظر، می‌توان از یکی از آنها استفاده کرد. امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

جهت خرید میکروفون گیمینگ میتوانید به صفحه دسته بندی میکروفون مراجعه فرمایید

برخی از منابع : ویکی پدیا ، آوازتو ، بانی بند

دیدگاهتان را بنویسید